Op vrijdagmiddag bruist onze school. Dan werken we met hout, stroom, wol, verf of papier, maken we muziek met MEC, werken we in de schooltuin of gaan we op excursie bij BalkInn; een van de vele activiteiten die voorbij komen in het DOE-LAB op de Zaaier!

Rond december 2022 ontstonden de eerste ideeën voor ons DOE-LAB en lag er geen geld op de plank voor ambitieuze plannen. Alleen de onderstaande vraag van twee bevlogen ouders stond op een geel papiertje:

 

‘Krijgen de kinderen op de Zaaier nog wel eens een hamer in de hand?’

‘Nou ehh, nee’, was ons antwoord.

‘Dan gaan we dat mogelijk maken!’

Dromen en ambities zijn werkelijkheid geworden op de Zaaier:

– bedrijven waren bereid om bouwmaterialen en financiële bijdragen te sponsoren;

– ouders met vakkennis verbouwden het fietsenhok;

– de ouderraad organiseerde met daadkracht een succesvolle sponsorloop;

– de kinderen liepen met passie en bergen energie veel geld bij elkaar;

– en de allerbelangrijkste voorwaarde om de DOE-LAB-middag succesvol te laten worden, zijn de vrijwilligers. Ruim twintig ouders, grootouders, gepassioneerde gepensioneerden, oud-collega’s, mensen van BalkInn en andere vrijwilligers zeiden: ‘Wij doen mee!’

 

Het resultaat van de positieve inzet van iedereen in en om de school is een prachtige werkruimte met kwalitatief goed gereedschap en een bouwvakradio. Inmiddels werken de kinderen vanaf augustus met veel enthousiasme in het DOE-LAB.

Enkele reacties van onze kinderen over het DOE-LAB:

– ‘Er is altijd wel iets leuks voor iedereen.’ – leerling groep 6

– ‘Ik vind het leuk, omdat het bijzonder is. De meeste scholen hebben dit niet.’ – leerling groep 8

– ‘Ik vind het leuk om creatief bezig te zijn. We hebben er meer tijd voor nu.’ – leerling groep 5/6

– ‘Het is leuk om met je vrienden creatief bezig te zijn.’ – leerling groep 7

 

Kom gerust een keer langs op de vrijdagmiddag om een kijkje te nemen bij de vele activiteiten of kom als vrijwilliger gezellig en leerzaam een handje helpen!

Het DOE-LAB wordt mede mogelijk gemaakt door: